Sažetak | Republika Hrvatska spada u skupinu malih i resursno srednje bogatih zemalja, stoga je izvoz vlastitih roba i usluga na međunarodno tržište od presudne važnosti upravo za rentabilno poslovanje svih poduzeća. Mikro, mali i srednji gospodarski subjekti generator su razvitka i kralježnica zdravog i rastućeg privređivanja visoko razvijenih zemalja. Oni su pokretači razvoja, ideja i prosperiteta te ključni izvor zapošljavanja i plodno tlo za nove poduzetničke zamisli. Najvažniji su pokretači tehnološkog napretka, inovacija i ekonomskog rasta. Mali gospodarski subjekti lakše se prilagođavaju zahtjevima tržišta, uz manje angažiranje poslovnih sredstava ostvaruju bolje financijske rezultate, a bilježe i stalan porast zapošljavanja.
Orijentacija na jačanje konkurentnosti hrvatskog poduzetnika je cilj strateškog karaktera i ujedno odgovor na ključno pitanje: „Je li hrvatski poduzetnik sa svojom ponudom proizvoda i usluga u stanju biti nazočan na međunarodnom tržištu?“ Stoga, vodeći se iskustvima razvijenih, srž političke i ekonomske preobrazbe i u tranzicijskim zemljama čini stvaranje privatnog sektora, razvoj poduzetništva i poticanje odgovarajuće gospodarske klime za bujanje sektora malog gospodarstva. Uloga mikro, malih i srednjih poduzeća, kao i njihovih osnivača – poduzetnika, u ukupnom gospodarskom razvitku Republike Hrvatske posljednjih godina sve je izraženija. Malo gospodarstvo značajan je dio ukupne hrvatske ekonomije, kako po broju poslovnih subjekata, financijskim rezultatima poslovanja, tako i po udjelu zaposlenih u odnosu na cjelokupno gospodarstvo. Mala poduzeća nisu samo generatori novih poslova i prihoda. Zahvaljujući njihovoj iznimno fleksibilnoj strukturi i različitosti ponuđenih aktivnosti, oni mogu pružiti priliku svakomu tko ju želi iskoristiti.
Mala poduzeća su pokretači. Mogu se osnovati za bilo koju poslovnu aktivnost u urbanim ili ruralnim područjima, u velikim gradovima ili vrlo malim selima. Promoviranje i razvitak malog gospodarstva preporuča se ne samo zbog ekonomskog razvitka već i zbog socijalne i političke stabilnosti. No, realizacija bilo koje poduzetničke ideje nezamisliva je bez dobro osmišljenog poduzetničkog projekta, odnosno sustavno strukturiranog elaborata iz kojeg se mogu iščitati relevantni odgovori na sva pitanja u vezi s planiranjem, pokretanjem, financiranjem, organiziranjem, vođenjem i razvitkom konkretnog poduzetničkog pothvata tijekom svih promatranih godina njegovog životnog vijeka, odnosno kroz razdoblje aktivizacije i tijekom razdoblja eksploatacije. Osim što svom vlasniku – poduzetniku služi kao mozaička slika te stožerno polazište i stajalište njegovih poduzetničkih aktivnosti, mnoštvo je i drugih interesenata koji izravno ili posredno imaju koristi od realno osmišljenih i korektno napisanih poduzetničkih projekata.
Upravo takav sustavno strukturiran i osmišljen poduzetnički projekt predmet je ovoga rada. Riječ je elaboraciji poduzetničke ideje poznatog travara, gospodina Pere Antičevića, odnosno daljnjem razvitku već postojećeg obrta Api Herba u Kninu, na adresi Zvonimirova 45, a koji se bavi proizvodnjom Zelenog meda kao već prepoznatljivog i dokazano učinkovitog proizvoda, uz dodatni široki asortiman proizvoda na bazi ljekovitog bilja. Ideju je razradila studentica Veleučilišta „Marko Marulić“, smjera Trgovinsko poslovanje s poduzetništvom, odsjek Malo poduzetništvo, Ivana Zelić, uz mentorstvo mr. Marijana Sekse.
Svi podaci korišteni u izradi ovog projekta, stvarni su i dobiveni temeljem terenskih istraživanja i dubinskih intervjua s eminentnim stručnjacima iz ovoga područja, kojima se ovom prigodom zahvaljujemo. Također, temeljito su analizirani i dostupni sekundarni podaci nadležnih ministarstava, Državnog statističkog zavoda, Hrvatske gospodarske komore, Centra za poduzetništvo iz Knina, Hrvatskog zavoda za poljoprivrednu savjetodavnu službu, kao i stručne knjige, časopisi i ostale publikacije te podaci s Interneta. |