Abstract | Brzina promjena na globalnom tržištu, sve više utječe na poslovni rezultat poduzeća u svakom kutku svijeta. Te promjene zahtijevaju od poduzeća veću fleksibilnost unutar organizacijske strukture, brzo reagiranje na uočene promjene s tržišta te donošenje kvalitetnih menadžerskih odluka u što kraćem roku.
Da bi menadžment bio sposoban donijeti ispravnu odluku, on mora biti kvalitetno informiran o svim događanjima unutar i izvan poduzeća. Samo na temelju kvalitetnih informacija menadžment može reagirati i održati poduzeće na putu ostvarivanja zacrtanih poslovnih planova. Funkcije menadžmenta nadovezuju se jedna na drugu, a kvalitetno odrađena prethodna funkcija dobra je podloga za onu slijedeću. Ali menadžment ima i funkciju kontrole, koja sve prethodne faze kontrolira kako bi se uvidjela odstupanja i uočili problemi koji koče planirani razvoj poduzeća. U novije vrijeme funkcija kontrole je proširena i uveo se kontroling, kao novi dio organizacijske strukture koji se nadovezuje na nekadašnju ulogu računovodstva. Iako u zapadnom poslovnom svijetu postoji već dugi niz godina, a intenzivno se koristi već tridesetak godina, u Republici Hrvatskoj to nije slučaj.
Zadaci i ciljevi kontrolinga su da konstantnim praćenjem poslovnih događaja unutar poduzeća kao i utjecaja s tržišta, informira menadžment poduzeća o stvarnom stanju te mu predloži neke od mogućih poslovnih poteza. Na menadžmentu ostaje zadatak donošenja poslovnih odluka. Kontroling je menadžmentu njegova „ desna “, a često i „ lijeva “ ruka u svim poslovnim odlukama i potezima. Kako kontroling ima sve podatke o poslovanju poduzeća, on je svojevrsno „oko sokolovo“ koje bdije nad cijelim poduzećem. Kontroling služi i kao sustav ranog obavješćivanja o nadolasku poslovne krize i priprema poduzeće na predstojeća turbulentna vremena.
Svako poduzeće postoji zbog ostvarivanja jedinstvenog cilja svih poduzeća, a to je dobit. Da bi poslovni rezultat bio što povoljniji, za poduzeće je jako bitno upravljati troškovima. Kontroling u svom radu prikupljanja i analize poslovanja, a posebnu pažnju posvećuje troškovima, kako bi eliminiranjem nepotrebnih poduzeće bilo uspješnije. Za svoj rad kontroling se koristi različitim alatima, instrumentima i metodama. Svaki kontroler za svako posebno poduzeće prilagođava te alate svojim potrebama, jer je svako poduzeće jedinka za sebe, sa svojim prednostima i manama.
Kao i u drugim modernijim metodama upravljanja poduzećem, Republika Hrvatska zaostaje s uvođenjem promjena. Najveći razlog tome je ne informiranost menadžera, ali i malih i srednjih poduzetnika koji imaju većinski udio u broju ukupnih poduzeća u Republici Hrvatskoj.
Ključne riječi: menadžment, kontroling, troškovi, upravljanje troškovima, alati i metode kontrolinga, kontroling u Republici Hrvatskoj. |